Вярхоўны Суд
Рэспублікі Беларусь

Iнтэрнэт-партал судоў агульнай юрысдыкцыі Рэспублікі Беларусь

+375 (17) 308-25-01

+375 (17) 215-06-00

220020, г. Мiнск, вул. Арлоўская, 76

Расклад пасяджэнняў

Аб асобных пытаннях парадку вылічэння і выплаты дзяржаўнай пошліны пры звароце ў эканамічныя суды

13 лютага 2019  4020

Прынятыя скарачэнні:

ПК – Падатковы кодэкс Рэспублікі Беларусь,

ГПК – Гаспадарчы працэсуальны кодэкс Рэспублікі Беларусь,

эканамічныя суды – судовая калегія па эканамічных справах Вярхоўнага Суда Рэспублікі Беларусь, эканамічныя суды абласцей (горада Мінска).

Артыкул 284 ПК

1. Згодна з п.п. 1.1. п. 1 арт. 284 ПК аб'ектамі абкладання дзяржаўнай пошлінай, калі іншае не вызначана п. 2 гэтага артыкула, прызнаецца разгляд судамі іскавых і іншых заяў, скаргаў.

Ці з'яўляецца аб'ектам абкладання дзяржаўнай пошлінай разгляд судом наступных заяў: аб адтэрміноўцы ці растэрміноўцы выканання рашэння, аб змене спосабу і парадку выканання рашэння, аб забеспячэнні іску ці аб замене аднаго віду забеспячэння іншым, аб павароце выканання пастановы суда, аб узнаўленні прапушчанага тэрміну?

Адказ:

Не, не з'яўляецца.

Неабходна ўлічваць, што ў адпаведнасці з артыкуламі 31 і 33 ПК падатак лічыцца вызначаным, калі заканадаўствам вызначаны ўсе элементы падаткаабкладання (аб'ект, падатковая стаўка, падатковы перыяд і г. д.).

У адпаведнасці з артыкуламі 114, 117, 211 ГПК названыя ў пытанні заявы падаюцца ў эканамічны суд у форме хадайніцтва. Разгляд судом хадайніцтваў не аднесены арт. 284 ПК да аб'ектаў абкладання дзяржаўнай пошлінай.

Пры абскарджанні судовых пастаноў, прынятых па выніках разгляду эканамічным судом хадайніцтваў, прымяняецца стаўка пошліны згодна з п. 15 дадатку 15 да ПК у памеры 0,5 БВ.

Віды заяў, як формы звароту ў эканамічны суд, указаныя ў абз. 3 ч. 1 арт. 7 ГПК. Стаўкі дзяржаўнай пошліны за разгляд эканамічнымі судамі рада заяў вызначаны ў дадатку 15 да ПК. 

2. Згодна з артыкулам 96 Закона Рэспублікі Беларусь «Аб эканамічнай неплацежаздольнасці (банкруцтве)» (далей – Закон) калі эканамічны суд не прыняў рашэнне аб абароне патрабаванняў (патрабаванняў, якія не ўключаны кіраўніком у рэестр патрабаванняў крэдытораў) на сходзе крэдытораў або на сходзе крэдытораў па абароне патрабаванняў патрабаванне не было прызнана, пытанне аб прызнанні патрабавання ў вядзенні па справе аб эканамічнай неплацежаздольнасці (банкруцтве) на падставе заявы аб патрабаванні разглядае эканамічны суд і па выніках гэтага разгляду выносіць пастанову.

Ці абкладаецца дзяржаўнай пошлінай разгляд эканамічным судом заявы аб абароне патрабаванняў?

Адказ:

У адпаведнасці з п.п. 1.1 п. 1 арт. 284 ПК аб'ектам абкладання дзяржаўнай пошлінай прызнаецца разгляд судамі іскавых і іншых заяў.

Згодна з артыкулам 92 Закона пярэчанні па выніках разгляду кіраўніком патрабаванні крэдытора (далей – заява аб патрабаванні) накіроўваюцца кіраўніку і ў эканамічны суд, які разглядае справу аб эканамічнай неплацежаздольнасці (банкруцтве), у пісьмовай форме ў тэрмін, які не перавышае сямі дзён са дня атрымання крэдыторам паведамлення кіраўніка аб выніках разгляду патрабавання гэтага крэдытора.

Разгляд судом пярэчанняў па выніках разгляду кіраўніком патрабавання крэдытора не з'яўляецца аб'ектам абкладання дзяржаўнай пошлінай.

3. У адпаведнасці з нормамі Указа Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 16.10.2009 № 510 «Аб удасканаленні кантрольнай (нагляднай) дзейнасці ў Рэспубліцы Беларусь» да кампетэнцыі эканамічных судоў аднесены спрэчкі:

– аб прыпыненні дзейнасці па заявах кантралюючых органаў;

– аб працягненні тэрміну дзеяння прыпынення (забароны) дзейнасці па заявах кантралюючых органаў.

Ці выплачваецца дзяржаўная пошліна за разгляд эканамічным судом заявы кантралюючага органа аб працягу тэрміну дзеяння прыпынення (забароны) дзейнасці?

Адказ:

У адпаведнасці з п.п. 1.1 п. 1 арт. 284 ПК падача ў суд іску, заявы, скаргі з'яўляецца аб'ектам падаткаабкладання.

Разгляд эканамічным судом заявы аб працягненні тэрміну дзеяння прыпынення (забароны) дзейнасці абкладаецца дзяржаўнай пошлінай па стаўцы, устаноўленай п. 3 дадатку 15 да ПК (разгляд заявы немаёмаснага характару па спрэчцы, якая ўзнікла з публічных праваадносін).

У адпаведнасці з п. 12 арт. 287 ПК дзяржаўныя органы вызвалены ад выплаты дзяржаўнай пошліны па судовых справах. Па выніках разгляду справы дзяржаўная пошліна спаганяецца па правілах пункта 1.26 арт. 288 ПК.

4. Ці неабходна выплачваць дзяржаўную пошліну, звяртаючыся ў эканамічны суд з хадайніцтвам аб выдачы копіі далучанага да пратакола судовага пасяджэння носьбіта гука- ці відэазапісу?

Адказ:

Не, паколькі згодна з п.п. 1.2 п. 1 арт. 284 ПК да аб'ектаў абкладання дзяржаўнай пошлінай адносіцца выдача судом копій дакументаў.

Зняцце копіі запісу ажыццяўляецца за кошт заяўніка хадайніцтва, якому неабходна для гэтага прадаставіць у суд уласны носьбіт для запісу лічбавай, гука- ці відэаінфармацыі.

Артыкул 285 ПК

1. Ці адносяцца для мэт падаткаабкладання да грамадзянскіх спраў справы, якія разглядаюцца эканамічнымі судамі?

Адказ:

Не, не адносяцца.

Кодэкс аб судовым ладзе і статусе суддзяў адносіць эканамічныя справы да самастойных спраў, а эканамічнае судаводства – да самастойнага віду судаводства.

2. Згодна з п.п. 1.1.8 п. 1 арт. 285 ПК вызваляюцца ад дзяржаўнай пошліны пры звароце ў суд істцы (спагнаннікі, заяўнікі) за разгляд іскавых заяў да падатковых, мытных, фінансавых органаў, Камітэта дзяржаўнага кантролю Рэспублікі Беларусь і яго органаў аб спагнанні на іх карысць сум з бюджэту, а таксама апеляцыйных, касацыйных і наглядных скаргаў па такіх справах.

Ці прымяняецца гэта льгота ў любым выпадку прад'яўлення іскавай заявы аб спагнанні сум з бюджэту да названых органаў?

Ці мае значэнне пры прымяненні названай ільготы падстава для спагнання сум з бюджэту (у сувязі з неабгрунтаваным спісаннем кантралюючым органам у бясспрэчным парадку, залішняй выплатай суб'ектам гаспадарання ў добраахвотным парадку)?

Адказ:

Льгота па пошліне, вызначаная п.п. 1.1.8 п. 1 арт. 285 ПК, прымяняецца істцамі да адказчыкаў, пайменаваных у дадзенай норме, па патрабаваннях аб спагнанні на карысць істцоў сум з бюджэту незалежна ад падставы спагнання.

3. Згодна з п.п. 1.8.3 п. 1 арт. 285 ПК вызваляюцца ад дзяржаўнай пошліны пры звароце ў суд арганізацыі і фізічныя асобы за разгляд скаргі на судовую пастанову аб спыненні вядзення па грамадзянскай справе (за выключэннем выпадкаў спынення вядзення па справе ў сувязі з зацвярджэннем міравога пагаднення) ці пакіданні іскавай заявы (заявы, скаргі) па грамадзянскай справе без разгляду.

Ці разглядаецца дадзеная льгота на абскарджанне судовай пастановы аб спыненні вядзення па справе, пакіданні іскавай заявы (заявы, скаргі) без разгляду, вынесенага эканамічным судом?

Адказ:

Не, не распаўсюджваецца, паколькі ў п.п. 1.8.3 п. 1 арт. 285 ПК прама ўказана толькі на грамадзянскія справы.

У разглядаемай сітуацыі прымяняецца стаўка пошліны згодна з п. 15 дадатку 15 да ПК у памеры 0,5 БВ.

4. У адпаведнасці з п.п. 1.13.1 п. 1 арт. 285 ПК вызваляюцца ад выплаты дзяржаўнай пошліны пры звароце ў суд арганізацыі газазабеспячэння і арганізацыі тарфяной прамысловасці, якія ўваходзяць у склад дзяржаўнага вытворчага аб'яднання па паліве і газіфікацыі «Белпалгаз», арганізацыі энергазабеспячэння, якія ўваходзяць у склад дзяржаўнага вытворчага аб'яднання электраэнергетыкі «Белэнерга» за разгляд іскавых заяў аб спагнанні запазычанасці за пастаўленыя газ, паліўныя брыкеты, цеплавую і электрычную энергію, а таксама няўстойкі (штрафу, пені) і працэнтаў за карыстанне чужымі грашовымі сродкамі, звязанымі з такой запазычанасцю ці з парушэннем правіл карыстання энергіяй.

Ці выплачваецца дзяржаўная пошліна за разгляд эканамічным судом іскавых заяў вышэйназваных плацельшчыкаў аб пакрыцці ўрону, звязанага з парушэннем правіл карыстання энергіяй?

Адказ:

Так, выплачваецца.

Патрабаванне аб пакрыцці ўрону, звязанага з парушэннем правіл карыстання электраэнергіяй, не пайменавана ў п.п. 1.13.1 п. 1 арт. 285 ПК.

Такім чынам, за разгляд судом іскавых заяў суб'ектаў, пералічаных у вышэйназванай норме, аб спагнанні няўстойкі (штрафу, пені) і працэнтаў за карыстанне чужымі грашовымі сродкамі, звязаных з парушэннем правіл карыстання энергіяй, дзяржаўная пошліна не выплачваецца; за разгляд іскавых заяў аб пакрыцці самога ўрону, звязанага з парушэннем правіл карыстання энергіяй, – выплачваецца.

5. У адпаведнасці з п.п. 1.20 п. 1 арт. 285 ПК вызваляюцца ад дзяржаўнай пошліны пры звароце ў суд юрыдычныя асобы і індывідуальныя прадпрымальнікі, якія знаходзяцца ў працэдуры эканамічнай неплацежаздольнасці (банкруцтва), за разгляд у працэсе вядзення па справе аб іх эканамічнай неплацежаздольнасці (банкруцтве) іскавых заяў, заяў і скаргаў у суды.

Ці вызваляюцца ад дзяржаўнай пошліны ўказаныя суб'екты гаспадарання за выдачу эканамічным судом дублікатаў, копій дакументаў?

Адказ:

Не, не вызваляюцца, паколькі выдача судамі дублікатаў, копій дакументаў з'яўляецца самастойным аб'ектам абкладання дзяржаўнай пошліны (п.п. 1.2 п. 1 арт. 284 ПК).

6. У дачыненні да ААТ «Агенцтва па кіраванні актывамі» п.п. 1.26 п. 1 арт. 285 ПК прадугледжана вызваленне ад выплаты дзяржаўнай пошліны за разгляд судом іскавых заяў аб спагнанні запазычанасці па крэдытах, а таксама аб абароне правоў і законных інтарэсаў гэтага таварыства, звязаных з набыццём актываў.

Ці вызваляецца Агенцтва ад дзяржаўнай пошліны за падачу заяў аб узбуджэнні вядзення па загадзе, апеляцыйных, касацыйных скаргаў і скаргаў у парадку нагляду на судовыя пастановы па справах аб спагнанні запазычанасці па крэдытах, абароне правоў і законных інтарэсаў Агенцтва, звязаных з набыццём актываў?

Адказ:

У адпаведнасці з п. 16 арт. 285 ПК іншыя катэгорыі плацельшчыкаў вызваляюцца ад выплаты дзяржаўнай пошліны ў выпадках, устаноўленых Прэзідэнтам Рэспублікі Беларусь і міжнароднымі дагаворамі Рэспублікі Беларусь.

У адпаведнасці з п.п. 1.9 п. 1 Указа Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 14.07.2016 № 268 «Аб стварэнні і дзейнасці ААТ «Агенцтва па кіраванні актывамі» Агенцтва вызваляецца ад дзяржаўнай пошліны па ісках, а таксама за падачу заяў аб узбуджэнні вядзення па загадзе, апеляцыйных, касацыйных скаргаў і скаргаў у парадку нагляду на судовыя пастановы па справах аб спагнанні запазычанасці па крэдытах, абароне правоў і законных інтарэсаў Агенцтва, звязаных з набыццём актываў.

Такім чынам, у цяперашні час ільготы па дзяржаўнай пошліне прадастаўлены ААТ «Агенцтва па кіраванні актывамі» як п.п. 1.9 п. 1 Указа Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 14.07.2016 № 268, так і п.п. 1.26 п. 1 арт. 285 ПК.

7. Згодна з п.п. 2.2.2 п. 2 арт. 285 ПК вызваляюцца ад дзяржаўнай пошліны арганізацыі і фізічныя асобы па судовых справах, звязаных са страхаваннем у Рэспубліцы Беларусь і дзяржаўным рэгуляваннем страхавой дзейнасці, а таксама за выдачу судом копій дакументаў па такіх справах.

Ці вызваляюцца на дадзенай падставе ад дзяржаўнай пошліны індывідуальныя прадпрымальнікі?

Адказ:

Так, вызваляюцца.

Усе тэрміны і вызначэнні, выкладзеныя ў ПК, выкарыстоўваюцца ў значэннях, вызначаных у дадзеным кодэксе.

Плацельшчыкамі падаткаў, збораў (пошлін) прызнаюцца арганізацыі і фізічныя асобы (п. 1 арт. 14 ПК). Згодна з п. 1 арт. 19 ПК фізічная асоба прызнаецца беларускім (замежным) індывідуальным прадпрымальнікам.

8. У адпаведнасці з п. 12 арт. 285 ПК вызваляюцца ад дзяржаўнай пошліны рэспубліканскія органы дзяржаўнага кіравання, іншыя дзяржаўныя органы і органы дзяржаўнага кіравання, іх структурныя падраздзяленні з правамі юрыдычнай асобы і тэрытарыяльныя органы, суды, органы пракуратуры, мясцовыя выканаўчыя і распарадчыя органы (іх структурныя падраздзяленні з правамі юрыдычнай асобы), судовыя выканаўцы па судовых справах.

Дадзеная льгота прадастаўлена па ўсіх судовых справах?

Адказ:

Льгота прадастаўлена па любых судовых справах, якія ўзнікаюць пры ажыццяўленні дзейнасці плацельшчыкаў, названых у дадзеным пункце. Дадатковых абмежаванняў п. 12 арт. 285 ПК не ўтрымлівае.

Артыкул 288 ПК

1. У адпаведнасці з п.п. 1.18 п. 1 арт. 288 ПК па іскавай заяве аб праве ўласнасці на капітальную пабудову (будынак, збудаванне), незавершаную закансерваваную капітальную пабудову, ізаляванае памяшканне, машына-месца, зямельны ўчастак, якія належаць фізічным асобам на праве ўласнасці, дзяржаўная пошліна вылічаецца па стаўцы, устаноўленай п.п. 1.1 п. 1 дадатку 13 да ПК. Зыходзячы з артыкула 19 ПК, індывідуальны прадпрымальнік з'яўляецца фізічнай асобай.

У выпадку падачы ў эканамічны суд іскавай заявы аб праве ўласнасці на капітальную пабудову (будынак, збудаванне), незавершаную закансерваваную капітальную пабудову, ізаляванае памяшканне, машына-месца, зямельны ўчастак, якія належаць фізічным асобам на праве ўласнасці, дзяржаўную пошліну неабходна вылічаць па стаўцы, устаноўленай п.п. 1.1 п. 1 дадатку 13 да ПК?

Адказ:

Дзяржаўная пошліна пры звароце ў судовую калегію па эканамічных справах Вярхоўнага Суда Рэспублікі Беларусь, эканамічныя суды абласцей (горада Мінска) выплачваецца згодна з дадаткам 15 да ПК зыходзячы з характару заяўленага патрабавання.

2. Згодна з п.п. 1.24 п. 1 арт. 288 ПК па іскавай заяве аб прымусе да выканання абавязкаў аб перадачы маёмасці, аб устанаўленні права ўласнасці на маёмасць дзяржаўная пошліна вылічаецца па стаўках, устаноўленых п.п. 1.1 п. 1 дадатку 13 і п.п. 1.1 п. 1 дадатку 15 да ПК.

Як вызначаецца цана іску для вылічэння дзяржаўнай пошліны па іскавых заявах юрыдычных асоб і індывідуальных прадпрымальнікаў аб прымусе да выканання абавязкаў аб перадачы маёмасці, аб устанаўленні права ўласнасці на маёмасць, якія падаюцца ў эканамічныя суды?

Адказ:

Дзяржаўная пошліна пры звароце ў судовую калегію па эканамічных справах Вярхоўнага Суда Рэспублікі Беларусь, эканамічныя суды абласцей (горада Мінска) выплачваецца згодна з дадаткам 15 да ПК.

Цана іску па ўказаных патрабаваннях вызначаецца ў адпаведнасці з арт. 128 ГПК.

3. Згодна з п.п. 1.27 п. 1 арт. 288 ПК, калі ісцец (заяўнік), вызвалены ад дзяржаўнай пошліны, пасля ўзбуджэння вядзення па справе, але да яе разгляду па сутнасці падаў заяву аб пакрыцці іску (заявы, скаргі) або адмовіўся ад іску (заявы, скаргі) і адмова прынята судом, а адказчык не патрабуе разбору справы па сутнасці, дзяржаўная пошліна не спаганяецца.

а) Ці прымяняецца дадзеная норма на стадыі судовага разбору (напрыклад, істцом заяўлена хадайніцтва аб адмове ад іску ці вяртанні іску перад спрэчкамі, а адказчык не патрабуе разбору справы па сутнасці)?

б) Ці распаўсюджваецца названая норма на выпадкі, калі ісцец (заяўнік), вызвалены ад дзяржаўнай пошліны, адмовіўся ад часткі іску?

Адказы:

а) Не, не прымяняецца.

Выпадак не спагнання дзяржаўнай пошліны пры падачы названай заявы прадугледжаны п.п. 1.27 п. 1 арт. 288 ПК толькі да моманту пачатку разгляду справы па сутнасці.

б) Не, не распаўсюджваецца зыходзячы з літаральнага тлумачэння п.п. 1.27 п. 1 арт. 288 ПК.

4. У адпаведнасці з п.п. 1.28 п. 1 арт. 288 ПК у выпадку, калі цана іску выражана ў замежнай валюце, для мэт вылічэння дзяржаўнай пошліны цана іску пералічваецца ў беларускія рублі па афіцыйным курсе беларускага рубля, устаноўленым Нацыянальным банкам Рэспублікі Беларусь у дачыненні да адпаведнай замежнай валюты на дзень звароту ў суд, а пры аплаце пошліны нерэзідэнтам у замежнай валюце – на дзень выплаты дзяржаўнай пошліны ва ўстаноўленым памеры.

Калі цана іску выражана ў замежнай валюце і пададзена заява аб павелічэнні цаны іску, якім чынам вызначаецца памер дзяржаўнай пошліны, што падлягае даплаце?

Адказ:

У адпаведнасці з п.п. 1.7 п. 1 арт. 288 ПК пры павелічэнні памеру іскавых патрабаванняў робіцца даплата дзяржаўнай пошліны ў адпаведнасці з павелічэннем цаны іску па стаўцы і (ці) зыходзячы з памеру базавай велічыні, устаноўленых на дзень звароту ў суд з заявай аб павелічэнні памеру іскавых патрабаванняў, а пры выплаце пошліны нерэзідэнтам з-за мяжы – на дзень даплаты дзяржаўнай пошліны да ўстаноўленага памеру.

Пры звароце ў суд з заявай аб павелічэнні сумы іскавых патрабаванняў да такой заявы павінен быць прыкладзены дакумент, які пацвярджае даплату дзяржаўнай пошліны ва ўстаноўленым заканадаўствам памеры.

Такім чынам, пры разліку дзяржаўнай пошліны, якая падлягае даплаце пры павелічэнні цаны іску, выражанай у замежнай валюце, неабходна зыходзіць з новай цаны іску, памеру базавай велічыні і курса замежнай валюты (устаноўленага Нацбанкам) на дзень даплаты дзяржаўнай пошліны да ўстаноўленага памеру.

5. Згодна з п. 3 арт. 288 ПК сума дзяржаўнай пошліны, вернутая істцу пры дасягненні прымірэння ў прымірыцельнай працэдуры ў судзе ці заключэнні міравога пагаднення па ўсіх заяўленых патрабаваннях, спаганяецца судом у бюджэт з боку, які не выканаў добраахвотна міравое пагадненне ці пагадненне аб прымірэнні.

Ці прымяняецца дадзеная норма ў выпадках заключэння міравога пагаднення ці пагаднення аб прымірэнні пры разглядзе справы судом апеляцыйнай інстанцыі?

Адказ:

Так, прымяняецца.

Пытанні спагнання дзяржаўнай пошліны ў апеляцыйнай інстанцыі дазваляюцца па правілах суда першай інстанцыі.

6. Эканамічным судом адмоўлена ў вынясенні прысуду аб судовым загадзе на ўсю суму заяўленых патрабаванняў, выдадзена даведка на вяртанне (залік) цалкам выплачанай сумы пошліны. Спагнаннікам з прытрымліваннем тэрміну, устаноўленага ч. 4 арт. 224 ГПК, падаецца хадайніцтва аб разглядзе справы ў парадку іскавага вядзення.

Ці неабходна ў пацвярджэнне выплаты дзяржпошліны па іскавай заяве прадастаўляць у суд пісьмо падатковага органа аб праведзеным заліку пошліны, раней выплачанай за разгляд заявы аб узбуджэнні загаднага вядзення, ці дастаткова прад'яўлення арыгінала дакумента, які пацвярджае выплату дзяржпошліны за разгляд заявы аб узбуджэнні загаднага вядзення, і плацежнага даручэння, якое пацвярджае даплату дзяржпошліны да ўстаноўленага памеру за разгляд іскавай заявы?

Ці неабходна ў гэтым выпадку падаваць у суд арыгінал даведкі аб вяртанні дзяржпошліны, выдадзенай судом раней?

Адказ:

Паколькі першапачаткова падавалася заява (аб узбуджэнні загаднага вядзення), а затым іскавая заява, то адбываецца не паўторны зварот плацельшчыка ў суд з тым жа патрабаваннем, а змена аб'екта абкладання пошлінай.

Такім чынам, у разглядаемай сітуацыі ў пацвярджэнне выплаты дзяржаўнай пошліны пры падачы хадайніцтва аб разглядзе справы ў парадку іскавага вядзення могуць быць прадастаўлены:

– пісьмо падатковага органа аб праведзеным заліку сумы пошліны, выплачанай раней за разгляд заявы аб узбуджэнні загаднага вядзення, у выплату пошліны за разгляд іскавай заявы, а таксама плацежны документ, які пацвярджае даплату пошліны да ўстаноўленага памеру (звесткі аб намеры трансакцыі ў АРІП) за разгляд іскавай заявы;

– плацежны дакумент, які пацвярджае выплату пошліны ва ўстаноўленым памеры (звесткі аб намеры трансакцыі ў АРІП) за разгляд іскавай заявы.

Пры гэтым, калі плацельшчык звяртаўся ў падатковы орган за правядзеннем заліку ці вяртання дзяржаўнай пошліны, даведка эканамічнага суда застаецца ў названага органа.

7. У адпаведнасці з п.п. 1.7 п. 1 арт. 288 ПК пры павелічэнні памеру іскавых патрабаванняў выконваецца даплата дзяржаўнай пошліны ў адпаведнасці з павелічэннем цаны іску па стаўцы і (ці) зыходзячы з памеру базавай велічыні, устаноўленых на дзень звароту ў суд з заявай аб павелічэнні памеру іскавых патрабаванняў, а пры выплаце пошліны нерэзідэнтам з-за мяжы – на дзень даплаты дзяржаўнай пошліны да ўстаноўленага памеру.

Згодна з абз. 3 п. 3 арт. 287 ПК у выпадку змены стаўкі дзяржаўнай пошліны і (ці) памеру базавай велічыні ў час здзяйснення юрыдычна значнага дзеяння даплата дзяржаўнай пошліны не робіцца.

Якім чынам вылічваецца дзяржаўная пошліна пры павелічэнні памеру іскавых патрабаванняў пасля змены стаўкі дзяржаўнай пошліны і (ці) памеру базавай велічыні ў час разгляду судом справы?

Адказ:

28.12.2018 у эканамічны суд пададзена іскавая заява аб спагнанні 10 000 рублёў пені, дзяржаўная пошліна выплачана ў памеры 612 рублёў 50 капеек.

Разлік пошліны на момант звароту з іскам у суд:

10 000 рублёў складае 408 БВ,

прыменена стаўка пошліны згодна з п.п. 1.2 п. 1 дадатку 16 да ПК (у рэдакцыі ад 17.07.2018) у памеры 5 % ад 10 000, але не менш за 25 БВ,

пры цане іску 10 000 неабходна выплаціць 25 БВ.

Выніковая сума выплачанай пошліны склала 612 рублі 50 капеек (25 * 24,5).

Прыклад А.

10.01.2019 істцом пададзена хадайніцтва аб павелічэнні пачатковай цаны іску на 100 рублёў.

У такой сітуацыі даплата дзяржаўнай пошліны не патрабуецца зыходзячы з наступнага.

Абкладацца пошлінай па новай базавай велічыні павінна частка, на якую павялічваюцца іскавыя патрабаванні (пры наяўнасці неабходнасці даплаты зыходзячы з раней выплачанай сумы пошліны).

Агульная цана іску, зыходзячы з якой павінна быць вылічана дзяржпошліна, што разглядаецца судом пасля падачы хадайніцтва, складае 10 100 рублёў.

Разлік пошліны для цаны іску 10 100 рублёў на 10.01.2019:

10 100 рублёў складае 396 БВ,

прымяняецца стаўка пошліны згодна з п.п. 1.1.2 п. 1 дадатку 15 да ПК (у дзеючай рэдакцыі) у памеры 5 % ад 10 100, але не менш за 25 БВ,

пры цане іску 10 100 неабходна выплаціць 25 БВ.

Такім чынам, павелічэнне цаны іску з 10 000 да 10 100 рублёў не пацягнула змены стаўкі пошліны, якая падлягае выплаце за яго разгляд эканамічным судом. Істцом пры падачы іску ўжо выплачана дзяржпошліна ў належным памеры – 25 БВ.

Прыклад Б.

Заяўленыя першапачаткова іскавыя патрабаванні (10 000 рублёў) павялічваюцца на 10 000 рублёў, агульная цана іску складае 20 000 рублёў.

Неабходна даведацца, ці змянілася стаўка пошліны, якая падлягае выплаце за разгляд выніковай цаны іску.

Вызначаем агульную цану іску ў базавых велічынях:

10 000 рублёў (па патрабаваннях, заяўленых 28.12.2018) складае 408 БВ,

10 000 рублёў (павелічэнне іскавых патрабаванняў на 10.01.2019) складае 392 БВ,

агульная цана іску складае 408+392 = 800 БВ.

Пры такой цане іску згодна з п.п. 1.1.2 п. 1 дадатку 15 да ПК (дзеючай рэдакцыі) стаўка дзяржпошліны складае 5 % ад 20 000 рублёў (выніковай цаны іску), але не менш за 25 БВ.

5 % * 20 000 рублёў = 1000 рублёў, што больш, чым 25 БВ на момант павелічэння іскавых патрабаванняў (25 * 25,5 рублёў = 637,5 рублёў). Выплаце належыць 1000 рублёў, а не 25 БВ.

Такім чынам, павелічэнне цаны іску пацягнула змяненне стаўкі пошліны, якая падлягае прымяненню.

Улічваючы, што плацельшчыкам ужо выплачана 612,5 рублёў, даплаце падлягае розніца 387,5 рублёў (1000 – 612,5).

Артыкул 292 ПК

У які падатковы орган належыць звяртацца плацельшчыку за вяртаннем ці залікам дзяржпошліны пры наяўнасці адпаведнай даведкі эканамічнага суда?

Адказ:

У адпаведнасці з п. 18.3 пераліку адміністрацыйных працэдур, якія ажыццяўляюцца дзяржаўнымі органамі і іншымі арганізацыямі па заявах грамадзян, зацверджанага Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 26.04.2010 № 200, залік і вяртанне сум падаткаў, збораў (пошлін), пені з'яўляецца адміністрацыйнай працэдурай.

Зыходзячы з п.п. 1.5 п. 1 арт. 22 ПК па агульным правіле плацельшчык мае права звяртацца за ажыццяўленнем адміністрацыйных працэдур у падатковы орган па месцы пастаноўкі на ўлік.

Выключэнне ўстаноўлена п.п. 2.2 п. 2 арт. 26 ПК для фізічных асоб, якія не з'яўляюцца індывідуальнымі прадпрымальнікамі. Гэта катэгорыя плацельшчыкаў мае права звяртацца за ажыццяўленнем адміністрацыйных працэдур незалежна ад месца пастаноўкі на ўлік, месца жыхарства ў любую інспекцыю Міністэрства па падатках і зборах Рэспублікі Беларусь па раёне, горадзе ці раёне ў горадзе.

У чарговым выпуску

Маніторынг СМІ

Google перакладчык